شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 3 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
صنعت و دانشگاه دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۰۳:۴۱

با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی؛
نخستین مرکز فناوری و نوآوری مهندسی دریا افتتاح می‌شود

باشگاه خبری فراساحل: دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، اقدام به تأسیس مرکزی برای حمایت از کسب‌وکارهای فناورانه در حوزه صنایع دریایی کرده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل وبه نقل از ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بروز بحران‌های مالی در عرصه انواع تجارت‌های سنتی، امروزه قسمت اعظمی از گردش مالی در اقتصاد کشورهای پیشرفته جهان با تمرکز بر ارزش‌افزوده حاصل از تحقیقات مختلف حاصل می‌شود. به‌طورمعمول این مسیر از سوی شهرک‌های تحقیقاتی، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری مدیریت می‌شود. مجتبی برجسته معاون مرکز تخصصی فناوری و نوآوری مهندسی دریا با اشاره به ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی کشور در حوزه صنایع دریایی و عدم توجه جدی به این عرصه و همچنین نو بودن این عرصه اقتصادی برای ایجاد استارت آپ‌های مختلف گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر به‌عنوان طلایه‌دار علوم مهندسی در ایران و همچنین تأسیس نخستین دانشکده دریایی در کشور، تصمیم به تأسیس مرکزی برای حمایت از کسب‌وکارهای فناورانه در حوزه صنایع دریایی کرده است. وی افزود:این مرکز که تحت عنوان مرکز نوآوری دریایی امیرکبیر شناخته می‌شود، تلاشی برای دستیابی به نسل سوم مراکز رشد در حوزه صنایع دریایی است.

برجسته گفت: با توجه به نوع فعالیت این مرکز و لزوم نزدیکی این مراکز به بازارهای هدف، تصمیم گرفته شد که این مرکز در بزرگ‌ترین بازار صنایع دریایی کشور و در یک مرکز آکادمیک تأسیس گردد. بدین ترتیب این مرکز در پردیس بندرعباس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تأسیس شد. وی افزود: برای این منظور دانشگاه صنعتی امیرکبیر حمایت‌های مالی و صنعتی فراوانی اختصاص داده است. با توجه به اهمیت موضوع، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی به نمایندگی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین دیگر ارگان‌های دریایی کشور حمایت‌های بسیار ارزشمندی از تأسیس این مرکز نموده‌اند. برجسته گفت: برای افزایش حداکثری تأثیر این مرکز در سطح منطقه، مذاکرات مختلفی با تمامی صنایع دریایی منطقه‌ای از جمله صنایع کشتی‌سازی، صنایع شیلات، مناطق آزاد تجاری قشم و کیش، سازمان بنادر و دریانوردی، تاسیسات دریایی مذاکرات مختلفی صورت گرفته است. همچنین گفتگوهای متعددی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی علاقه‌مند به فعالیت در عرصه دریایی نیز به‌منظور جذب سرمایه‌ اولیه صورت گرفته است که برخی از آن‌ها نیز به نتیجه رسیده است.

معاون مرکز تخصصی فناوری و نوآوری مهندسی دریا با اشاره به چشم‌انداز این مرکز در سالهای آتی و تبدیل آن به قطب حمایت از کسب ‌وکارهای فناورانه دریایی در کشور ادامه داد: علاوه بر گفتگو با دانشگاه‌های دریایی کشور، هم‌اکنون مذاکرات بین‌المللی بسیار خوبی برای همکاری‌های بین‌المللی بین این مرکز و دانشگاه‌های برتر دریایی دنیا صورت گرفته است که برخی از آن‌ها وارد برنامه اجرایی نیز شده‌اند. وی افزود: در فاز نخست توسعه‌ای این مرکز، 8 تیم در حوزه پیش رشد، 10 تیم در سطح رشد و 3 تیم فناوری می‌توانند در این مرکز مستقر شوند. وی با بیان اینکه، حوزه فعالیت این گروه‌ها در عرصه‌های مختلفی همچون صنایع دریایی تفریحی، تجاری، طراحی و ساخت تجهیزات شناورها، ساخت تجهیزات نوین صنایع شیلات و شناورهای خدماتی کوچک است، ادامه داد: برخلاف تصور قبلی، هم‌اکنون تمام ظرفیت این مرکز تکمیل و عضویت متقاضیان جدید به‌صورت غیرمستقر است. برجسته اظهارکرد: با توجه به ایجاد امکان استفاده تیم‌های مستقر در کل کشور از امکانات و حمایت‌های این مرکز، قابلیت عضویت مجازی تیم‌ها نیز در این مرکز بر اساس آیین‌نامه ارزیابی مشخصی نیز فراهم شده است.

نخستین مرکز فناوری و نوآوری مهندسی دریا در دهه مبارک فجر و با حضور مدیران صنایع دریایی کشور، مدیران ارشد استانی و صاحبان استارت‌آپ‌های دریایی به‌صورت رسمی در پردیس بندرعباس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح خواهد شد.



  کد خبر : 5108
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :